dimarts, 12 de març del 2013

Estils de la fotografía, per Gerard Roma


Una vegada vaig escoltar que fotografiar és dibuixar amb llum; sona interessant eh!!! efectivament la llum m'atreveixo a dir que és la principal protagonista en una fotografia, sense ella, seria impossible reflectir cap instant; també es tracta una mica d'això, tenir la capacitat de captar un instant, explicar una història, transmetre un missatge, dibuixar un record. Una fotografia és un disparador de la imaginació; miro una imatge, recordo, i començo a enllaçar moments, anècdotes, etc.



Hi ha molts estils de fotografia, dels quals anem a parlar una miqueta més a baix; però m'agradaria separar a la fotografia en dues; la realitzada sobre moments espontanis, situacions reals on les persones si és que les hi ha no estan pensant que seran registrats per una fotografia i/o els elements captats no han estat ordenats ni produïts per ser fotografiats; d'altra banda, i en segon terme està la fotografia produïda, la que té una escenografia o la que és ordenada per ser captada. No crec que un dels estils sigui millor que l'altre, però evidentment són dos estils clarament diferencials i on les emocions de l'una i l'altra són ben diferents.
Feta aquesta breu introducció, anem a parlar una miqueta sobre diversos estils de fotografia, amb l'objectiu d'aprendre una mica, i tenir-los en compte a l'hora de sortir a treure fotos; no està de més ampliar el nostre horitzó i coneixement amb la finalitat d'obtenir resultats més interessants.


Retrats


Un retrat en fotografia, és la presa que inclou el rostre d'una persona, és la captació de l'expressivitat d'un rostre; el mateix pot estar situat de front, perfil o semi perfil. Hi ha diferents tipus de retrats i tenen a veure amb l'enquadrament; plànol general, que és quan es pren el cos sencer d'una persona; plànol americà o tres cambres, el qual talla a la persona aproximadament a l'altura dels genolls; el plànol mitjà que va fins a la cintura; plànol mitjà curt, que és el plànol que pren fins al bust de la persona; primer pla el que pren fins a les espatlles; primeríssim primer plànol, que va des del començament del front fins al mentó i finalment el pla detall, el quin fa un acostament d'un detall com pot ser un ull, la boca, etc.

En un retrat, hi ha coses importants a prendre en compte, la zona de major expressivitat d'una persona està en la mirada, per tant, hem d'enfocar aquí, en la mirada; també és important la profunditat de camp i l'entorn, si volem captar l'expressivitat d'un rostre, una bona forma d'eliminar la interferència és desenfocar l'entorn i/o reduir la major quantitat d'elements possibles, situant a la persona amb un fons neutre o un paisatge net.
El tipus de lent més recomanable per a aquest tipus de fotografia és el 50 mil·límetres fix, ja que és un lent molt lluminós amb una molt àmplia obertura del diafragma; en tenir una òptica fixa, l'enquadrament ho haurem de fer nosaltres movent-nos.


Escombrats

Un escombrat és una foto en la qual es capta a un element en moviment. Aquest element serà el que aparegui enfocat i la resta de l'entorn estàtic es mostrarà escombrat. Per a aquest tipus de fotos s'utilitza una propietat d'enfocament de les càmeres que es diu “Al Servo”, la qual fa un tracking de l'element en moviment, permetent que si fem un seguiment del quadre amb la càmera, hi hagi una compensació del moviment del focus, perquè l'element enfocat pugui mantenir la nitidesa.


El desafiament del fotògraf serà l'enquadrament, aconseguir que la presa quedi correctament composta. Aquest tipus de fotografia es pot practicar en esdeveniments esportius, carreres d'actuacions, bicicletes caminant, persones corrent, etc.

Nocturnes

La fotografia nocturna està plena de màgia, principalment per la cromàtica de les llums i el parcial de la il·luminació dels elements; més encara si entren en joc els reflexos en l'aigua. Aquesta fotografia es caracteritza per un elevat temps d'exposició i una reduïda obertura del diafragma; d'aquesta manera s'aconsegueix obtenir un enquadrament molt nítid i arribar a percebre una correcta il·luminació de l'escena. A causa dels llargs temps d'exposició, també és recomanable l'ús d'un trípode per evitar la trepidación. Un exemple sorprenent de fotografia nocturna es dóna quan apareixen elements il·luminats en moviment, llums de cotxes, jocs de parcs de diversions, llum reflectida sobre aigua en movimento, etc.

L'hora ideal per fer una presa nocturna és l'anomenada “hora blava”, la qual va des de 30 minuts abans d'ocultar-se el sol, fins a passats 30 minuts de l'ocàs. Això és a causa que en aquesta hora, encara queda una mica de llum reflectida per compondre l'escena; en cas contrari les llums quedaran molt brillants i les zones amb poca llum es veuran negres.

Macres

Sorprenent per naturalesa és la fotografia macro, perquè? perquè es poden apreciar coses que a simple vista és molt difícil, per exemple el rostre d'una mosca. Per poder dur a terme aquesta fotografia es necessita tenir lents que puguin enfocar a molt curta distància, molt lluminosos amb una àmplia obertura del diafragma però al seu torn es necessita tenir un entorn correctament il·luminat, amb llum prou difusa que permeti que els petits elements en qüestió no generin ombres molestes que facin perdre a uns altres, digui's l'antena d'una abella llançant ombra sobre el seu rostre.

Paisatges

Els paisatges captats en una foto poden fer-nos volar la imaginació, ajudar-nos a completar l'escena amb una continuació del paisatge creada per nosaltres, es poden arribar a captar una infinitat de tonalitats, textures, temperatures, sons, etc; només amb la contemplació d'una imatge. Els paisatges requereixen una molt bona composició i un diafragma bastant tancat, l'objectiu és aconseguir una foto nítida en tot el camp. Una pràctica interessant per a la composició de paisatges és l'ús de HDR; els HDR, High dynamic rang o fotografia d'alt rang dinàmic és una barreja de la mateixa presa realitzada a diferents temps d'exposició, això permet realitzar un balanç per aconseguir la millor exposició en cadascuna de les zones de la fotografia, arribant-se a captar tonalitats que ni el propi ull humà pot arribar a fer-ho.

Publicitaria

La fotografia publicitària fidel al seu objectiu és aquella que aconsegueix destacar el millor del producte i minimitzar el menys favorable, d'aquí que per a molts és presa com a fotografia enganyosa. Models que no tenen rastres de celulitis ni marques en la cara, plats de menjar perfectes i colorits, hamburgueses meravelloses, iguals a les quals mai anem a poder degustar en un comerç del ram, etc.
Això està malament?… per res, una correcta fotografia publicitària és aquella que compleix amb el seu objectiu, deixar al producte o a la persona publicitada en el més alt.

Per aquestes raons, és que en aquest estil de fotos apareix sense la més mínima pietat el retoc d'imatge; encara que abans del retoc diguem que trobem la presència de la creació de la la escena, escenaris il·luminats, calaixos de llum, produccions de vestimenta i maquillatge, fixadors, spray per crear textures amb gotetes d'aigua, miralls per generar llum reflectida, etc, etc, etc. Creguin-me que arribar a aconseguir aquestes fotografies meravelloses que es fan present en aquests cartells que veiem en la ruta, en shoppings o en cinemes; és UN VERITABLE ART!!!

Arquitectónica
Fugacitat, tensió, abstracció, profunditat, equilibri, monumentalitat, són tots adjectius que se'm vénen a la ment quan observo fotografia arquitectònica. Cada construcció té determinades característiques que la fan destacar-se de les altres o elements que tenen una determinada força que necessita ser captada i exposada per la fotografia; per exemple, un grata cels, pot transmetre'ns la seva altura a partir d'una foto presa des de la base amb un gran angular, aconseguint captar la fugida fins al cel de les seves arestes; una mica d'això és el que els vull transmetre sobre la fotografia arquitectònica.

Moltes vegades és difícil poder enquadrar una façana d'un edifici, per exemple una església; per aquesta raó és que en arquitectura és molt comuna l'ús dels gran angulars, aquests ens permeten abastar angles de visió moltes vegades superiors als de la visió humana.

Els gran angulars es divideixen en tres tipus, gran angular estàndard, el quin va de 18 a 35 mil·límetres de distància focal; el súper gran angular, amb distàncies focals menors a 28 mil·límetres i un angle superior als 80º i finalment els anomenats ull de peix, el quin abasta des dels 180º d'ara endavant, arribant a aconseguir imatges circulars.

Conceptual

Aquest és un molt interessant estil de fotografia i és usada amb l'objectiu d'abstreure o comunicar un missatge en particular. Està donada quan la fotografia ens diu alguna cosa concret. Pot ser utilitzada a nivell corporatiu per identificar un ítem, per exemple “contacta'ns”, “negocis”, “lliurament ràpid”, o també per explicar-nos una idea de forma gràfica. En aquest estil de fotos apareix la figura retòrica “Metonímia”, on substituïm un objecte en lloc d'un altre. Un exemple ja conegut és la representació de la temptació a partir d'una poma mossegada.

Aquí també pot entrar en joc el retoc amb l'objectiu de reforçar la idea, o generar imatges surrealistes pròpies de la imaginació però que representades a partir d'una fotografia juguen amb la realitat. D'altra banda és una fotografia de detall, en la qual adquireix importància aïllar als objectes protagonistes de la resta de l'entorn, ja sigui utilitzant profunditat de camp, contrastos de color o bé un bon retoc.

Bé, aquí els hem deixat un resum dels estils més coneguts i aprofundits en fotografia, ara és hora que la teva comencis a provar amb les teves pròpies fotos posant en pràctica alguns d'aquests conceptes.

Fins aviat!  Gerard Roma 4.3

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada